Jak założyć biuro pośrednictwa w obrocie nieruchomości
W celu założenia biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami wymagane jest obecnie dysponowanie:
1. profesjonalnymi wzorcami umów pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,
2. dokumentacją organizacyjną wymaganą przez RODO,
3. dokumentacją wymaganą przez ustawę z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu ( między innymi procedury wewnętrzne, oceny ryzyka ).
Powyższe przepisy zmieniały się w minionych latach kilkukrotnie, osiągając oczekiwany przez ustawodawcę krajowego i europejskiego kształt w połowie roku 2021 roku. W najbliższej przyszłości nie przewiduje się ich dalszych zmian.
Pośrednik w obrocie nieruchomościami musi dysponować również podstawową wiedzą prawną z zakresu prawa cywilnego, konieczną do ustalenia stanu prawnego oferowanej przez siebie nieruchomości. W praktyce jednak gwarantem poprawności przeprowadzenia transakcji jest notariusz, gdyż czynność prawna przenosząca własność nieruchomości ( lub zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości ) wymaga formy aktu notarialnego.
Poza tym konieczne jest podjęcie ogólnych czynności związanych z formą prowadzonej działalności gospodarczej, czyli rejestracja działalności osoby fizycznej ( CEIDG ) lub spółki prawa handlowego ( Krajowy Rejestr Sądowy – Rejestr Przedsiębiorców ). Pośrednicy w obrocie nieruchomościami nie muszą przy rozpoczęciu działalności zgłaszać się jako podatnicy podatku od towarów i usług ( VAT ). Obowiązek ten powstaje dopiero przy przekroczeniu ustawowego progu zwolnienia.
Sposób prowadzenia działalności gospodarczej z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami jest przedmiotem szczegółowej analizy i charakterystyki w trzytomowej serii Encyklopedia Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami autorstwa Dariusza Vestri. Publikacje z serii Encyklopedia Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami są jedynymi dostępnymi obecnie na rynku w formie e‑booków, aktualnymi opracowaniami tematyki prowadzenia działalności przez pośrednika w obrocie nieruchomościami. Zawierają one również ogół wymaganych przepisami prawa od pośrednika w obrocie nieruchomościami dokumentów, procedur, wzorców umów pośrednictwa oraz analiz. Celem publikacji z tej serii jest umożliwienie założenia biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami bez potrzeby ponoszenia dodatkowych, wysokich kosztów indywidualnej obsługi prawnej.
Każda z książek z serii Encyklopedia Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami zawiera również dokładną charakterystykę wykonywania czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Poziom szczegółowości publikacji oraz odesłania do obowiązujących przepisów gwarantują, że działalność zacząć i prowadzić mogą nawet osoby, które nie miały wcześniej doświadczenia w branży.
Więcej informacji oraz zakup zestawu organizacyjno-prawnego dla biura nieruchomości możliwy jest w tym dziale.
Likwidacja licencji zawodowych od dnia 1 stycznia 2014 roku
Do założenia i prowadzenia biura pośrednictwa w obrocie nieruchomości nie potrzeba obecnie licencji, ani żadnej innej formy państwowego lub prywatnego zezwolenia. Jest to działalność gospodarcza wykonywana na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 roku Prawo Przedsiębiorców. Licencje zawodowe pośredników w obrocie nieruchomościami zlikwidowane zostały z dniem 1 stycznia 2014 roku na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów.
W praktyce możliwość założenia i prowadzenia biura nieruchomości ogranicza konieczność posiadania specjalistycznej dokumentacji prawnej i organizacyjnej. Większość czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami jest bowiem w pewnym stopniu regulowana przez normy prawa powszechnego, w tym normy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych ( popularnie nazywanego w Polsce skrótem RODO ). Dokumentacja tego rodzaju jest kluczowym elementem działalności każdego czynnego zawodowo pośrednika w obrocie nieruchomościami prowadzącego własne biuro.
Możliwość świadczenia usług w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami nie została również nigdy ograniczona ze względu na uwarunkowania pandemiczne ( COVID-19 ).
1. Dostęp przez Internet
Szkolenia przygotowane zostały w formie informacyjnego programu video dostępnego przez Internet oraz zestawu dodatkowych materiałów cyfrowych. Forma, w której realizowane jest szkolenie, określona jest w polu Informacja o produkcie.
Szkolenia mogą zostać rozpoczęte w czasie wybranym przez Uczestnika, przerywane i kontynuowane. Uczestnik może wielokrotnie zapoznawać się z udostępnionym materiałem szkolenia.
Dzięki zdalnemu dostępowi przez Internet Uczestnik nie musi ponosić dodatkowych kosztów dojazdu i uzyskuje zawsze aktualną, konkretną wiedzę w zrozumiałej formie.
Czy uzyskam w ten sposób odpowiedź na moje pytania? Tak. Szkolenia wyczerpują zagadnienie, które jest ich przedmiotem. Uczestnicy mogą również zadawać pytania prowadzącemu oraz mają dostęp do pytań zadanych przez innych użytkowników i odpowiedzi na nie.
Produkty dla biura nieruchomości2. Jak skorzystać ze szkolenia przez Internet?
Zapisanie się na kurs: Na szkolenie przez Internet zapisać można się w dowolnym czasie, klikając na przycisk Zapisz się na szkolenie widoczny przy wybranym kursie.
Złożenie i opłacenie zamówienia: Po wybraniu szkolenia można złożyć zamówienie i uiścić wpłatę. Użytkownik uiszcza wpłatę jednorazowo i jedynie za szkolenie, z którego chce skorzystać.
Przed uiszczeniem wpłaty Użytkownik, który nie ma profilu (konta) na portalu www.Vestri.pl, poproszony zostanie o jego założenie oraz o podanie podstawowych danych umożliwiających kontakt. Podanie danych jest również niezbędne, aby wystawić fakturę. Założenie i utrzymanie konta Użytkownika na portalu www.Vestri.pl jest bezpłatne.
Dostęp do materiału: Każde szkolenie przez Internet dostępne jest przez określony czas. Przeważnie szkolenia dostępne są przez 365 dni.
Załóż konto Użytkownika