Najistotniejsze błędy we wdrożeniu rozporządzenia 2016/679 ( RODO ) w przedsiębiorstwie pośrednika w obrocie nieruchomościami
Data publikacji: 5 maja 2018 roku
Drugi artykuł poświęcony problematyce wdrożenia rozporządzenia 2016/679 ( RODO ) w biurze nieruchomości poświęcony jest najistotniejszym błędom, które mogą nastąpić w stosowaniu nowego prawa.
1. Czy RODO wchodzi w życie 25 maja 2018 roku? Takie twierdzenie jest nieprawdzie. RODO weszło w życie 24 maja 2016 roku, zgodnie z treścią artykułu 99 ustęp 1 tego aktu prawnego, który stanowi że "Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej". Publikacja nastąpiła dnia 4 maja 2016 roku. Więcej informacji na ten temat na stronie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32016R0679. Jest to pierwszy poważny błąd, który powinien zwrócić uwagę. Art. 99 ust. 2 rozporządzenia 2016/679 stanowi, "Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie od dnia 25 maja 2018 roku". Dnia 25 maja 2018 roku jest pierwszym dniem zastosowania rozporządzenia 2016/679. Różnica jest istotna, szczególnie z punktu widzenia obowiązków wdrożeniowych i skutków następujących 25 maja 2018 roku.
2. Czy stosowanie RODO jest zależne od uchwalenia przepisów krajowych? To Twierdzenie również jest nieprawdziwe i wynika z braku znajomości rodzajów aktów prawnych prawa Unii Europejskiej. Rozporządzenie 2016/679 to akt prawa Unii Europejskiej o którym mowa w art. 288 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Jest on skuteczny w każdym państwie członkowskim, niezależnie od działania lub braku działania ustawodawcy krajowego. Art. 288 TFUE stanowi, że "Rozporządzenie ma zasięg ogólny. Wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich."
Brak ustawy krajowej będzie jedynie skutkować utrudnieniami w wykonaniu obowiązków, które rozporządzenie 2016/679 nakłada. Nie może jednak stanowić podstawy skutecznego uchylenia się od ich wykonania. Biorąc zaś pod uwagę, że głównym zagrożeniem dla pośrednika w obrocie nieruchomościami jest zarzut nienależytego wykonania umowy pośrednictwa, która sprowadza się w znacznej mierze do przetwarzania danych osobowych, skuteczność rozporządzenia należy szczególnie podkreślić.
3. Czy pośrednik w obrocie nieruchomościami odbiera zgodę od klienta celem wykonania umowy pośrednictwa? Twierdzenie jest nieprawdziwe. Jest ono również najgroźniejszym w praktyce błędem we wdrożeniu norm rozporządzenia 2016/679, który stanowić będzie pierwszy dowód na okoliczność nieprawidłowego przetwarzania danych osobowych przez pośrednika. Pośrednik może przetwarzać dane, gdy jest to niezbędne do wykonania umowy ( art. 6 ust. 1 lit. b Rozporządzenia 2016/679 ). Zgodę może, musi jednak w pewnych okolicznościach uzyskać. Będzie to niemniej zależeć każdorazowo od treści umowy pośednictwa, zakresu zbieranych danych i rodzajów czynności przetwarzania.
Nie ma również jednego uniwersalnego formularza zgody, który pośrednik może stosować. W praktyce występują przynajmniej trzy rodzaje sytuacji, dla których w toku prac na książką "Wdrożenie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) w biurze nieruchomości. Zagadnienia prawne, techniczne i organizacyjne." przygotowane zostały odrębne formularze zgody. Nie jest obojętne, czy pośrednik w obrocie nieruchomościami zastosuje właściwy wzór, zwłaszcza, że jego treść decyduje w pewnych sytuacjach o legalności przetwarzania danych.
Warto w tym miejscu przytoczyć analogiczny pogląd dr Dominika Lubasza, który jako niedopuszczalny ocenia subsydiarny odbiór zgody na przetwarzanie danych osobowych, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne do wykonania umowy ( D.Lubasz [w:] RODO. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Komentarz, red. Edyta Bielak-Jomaa, Dominik Lubasz, s. 348 ). Ze stanowiskiem tym należy się zgodzić i podkreślić kluczowe jego znaczenie. Stanowisko to zawarte zostało w publikacji naukowej pod redakcją naukową dr Edyty Bielak-Jomaa, pełniącej od 2015 roku funkcję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Dotyka zaś ono najistotniejszego dla pośrednika w obrocie nieruchomościami zagadnienia prawnego dotyczącego przetwarzania danych osobowych i stanowi największą zmianę w stosunku do obowiązującej obecnie praktyki działania przedstawicieli branży.
4. Czy istnieje uniwersalny wzór informacji udzielanej osobie fizycznej, której dane pośrednik przetwarza? Nie, takie twierdzenie nie jest prawdą. W zależności od treści umowy, rodzaju przetwarzanych danych osobowych oraz rodzajów wykonywanych czynności w praktyce pośrednika występuje przynajmniej kilka różnych rodzajów treści informacji przekazywanej podmiotowi danych osobowych ( osobie fizycznej, której dane są przetwarzane ). Wynika to z wymaganej treści informacji, ustalanej na zasadzie art. 13 lub 15 rozporządzenia 2016/679. Nadto informacja udzielana od 25 maja 2018 roku różni się w pewnym stopniu od informacji przekazywanej przed tą datą w przygotowaniu stosowania rozporządzenia.
5. Czy rozporządzenie RODO wpływa na relacje pośrednika z kontrahentami? Takie twierdzenie również jest sprzeczne z faktami. Rozporządzenie 2016/679 zasadniczo zmienia sposób współpracy pośrednika z operatorami portali ogłoszeniowych, operatorami portali ogłoszeniowych, agencjami współpracującymi, agentami prowadzącymi własną działalność gospodarczą. Od 25 maja 2018 roku rozporządzenie 2016/679 stanowi wręcz podstawowy akt prawny, który reguluje wykonywanie czynności zawodowych przez pośrednika w obrocie nieruchomościami. Jego wpływ na ten rodzaj działalności będzie znacznie większe niż ustawy o gospodarce nieruchomościami.
E‑LEARNING
PROFESJONALNIE
doświadczenia
przeprowadzonych szkoleń
100.000 godzin wykładów
wysłuchanych
przez naszych Klientów
korzystają przedsiębiorcy
banki, specjaliści, kancelarie
jednostki samorządu terytorialnego